صفحه اصلی
در انتصـابات قائل به مشـورت باشیـم
  • 75318 بازدید

آئین تکریم رئیس پیشین و معارفه سرپرست جدید دانشکده علوم زمین دانشگاه شهیدبهشتی، روز سه‌شنبه سوم خرداد 1401 برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم که دکتر سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه و جمعی از اعضای هیأت رئیسه دانشگاه و اعضای هیأت علمی دانشکده علوم زمین در آن حضور داشتند، دکتر نصیری با قدردانی از زحمات دکتر جمیله توکلی نیا، رئیس پیشین دانشکده علوم زمین، دکتر عباس صادقی را به عنوان سرپرست دانشکده معرفی کرد.

در ابتدا در این مراسم دکتر نصیری، رئیس دانشگاه با تأکید بر اهمیت و ظرفیت‌های دانشکده علوم زمین گفت: دانشکده علوم زمین از لحاظ سابقه، تعداد گروه‌ها و تخصص‌های مختلف و همچنین از نظر امید به کارآفرینی از دانشکده‌های مهم دانشگاه شهید بهشتی است.

وی افزود: سال ۲۰۲۲ «سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار» نام گرفته و بنده به عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری سال جهانی علوم پایه به همراه سایر همکاران، علاقه‌مند هستیم علوم پایه مسائل کشور را حل کند. اگرچه مقاله نوشتن کار بزرگی است اما علوم پایه نباید فقط به این کار محدود شود؛ چرا که از آن اشتغال‌زایی و حل چالش‌های جامعه انتظار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: بنابر گزارش سازمان تجارت جهانی و آنچه عملاً شاهد هستیم، اقتصاد ایران در حال گذار است که امیدواریم نتیجه مطلوب داشته باشد. این در حالی است که ما در کشور فارغ‌التحصیلان بی‌کار زیادی داریم که در حال افزایش از مرز ۵۰ درصد هستند و اگر قرار باشد اقتصاد ما متحول شود، باید به دنبال تحول در آموزش‌ها به گونه‌ای باشیم که با اقتصاد جدید هماهنگ شوند و اشتغال‌زایی وضعیت بهتری پیدا کند.

رئیس دانشگاه تأکید کرد: بنده خواهان آن هستم استادان پیشنهاد دهند که سرفصل دروس چگونه باید بازبینی و با نیازهای جدید منطبق شوند و چه اتفاقات جدیدی را در مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی شاهد باشیم که معضل بیکاران فارغ‌التحصیل حل شوند. در این زمینه به کمک استادان توانمند دانشگاه شهید بهشتی امیدوار هستم.

 

 

در انتصابات قائل به مشـورت باشیـم

دکتر نصیری قیداری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نقش مهم مشورت در انتصابات گفت: دانشگاه شهیدبهشتی ۲۱ دانشکده، ده‌ها مدیر گروه و ده‌ها معاون آموزشی و پژوهشی دارد و دلیلی ندارد بنده اصرار کنم مسئولان آن را به تنهایی انتخاب کنم. به همین دلیل کمیته انتصاباتی را برای انجام این کار ایجاد کردیم و از مشورت با اعضاء آن که افرادی بی‌غرض، باتجربه، پیشکسوت و بااخلاق هستند نتیجه بسیار خوبی گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: ایده کمیته انتصابات پیش از این زمانی که بنده معاون وزیر علوم بودم اجرایی شده و هیأت‌هایی به دانشگاه‌ها اعزام می‌شدند تا با سه شاخصه مقبولیت، رتبه علمی و سابقه اجرایی روسای دانشگاه‌ها را انتخاب کنند که نتیجه بسیار خوبی در بر داشت.

رئیس دانشگاه در پایان گفت: خانم دکتر توکلی‌نیا که سه دوره ریاست دانشکده علوم زمین دانشگاه شهیدبهشتی را بر عهده داشتند یکی از افراد بااخلاق و مورد احترام دانشگاه هستند و الحمدالله دوره طولانی مسئولیت ایشان با موفقیت و خوش‌نامی به پایان رسیده است که برای ایشان آرزوی توفیق دارم.

 

شایسته گزینی، چرخـش مدیران و جـوان‌گرایی؛ سه ملاک انتصاب مدیران دانشگاه

در ادامه دکتر حجت رسولی در توضیح روال انتخاب ریاست دانشکده گفت: اهتمام دانشگاه بر شایسته گزینی است تا بدین وسیله برای مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها افرادی که شایستگی بیشتر و به عبارت دیگر شرایط مناسب‌تری دارند را انتخاب کند.

وی افزود: آقای دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در دوران مدیریت خود بر شایسته گزینی، چرخش مدیران در سطح دانشگاه و حتی‌الامکان جوان‌گرایی تأکید کرده‌اند. به این منظور بنا بر مصوبه هیات رئیسه، حتی‌الامکان حکم افراد در جهت ایجاد فرصت برای اجرایی کردن برنامه‌ها یک دوره تمدید می‌شود و حتی‌الامکان پس از ۴ سال مدیریت به شخص دیگری واگذار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه انتصابات در سطح دانشگاه از حقوق رئیس دانشگاه است؛ اما بنده شاهد بوده‌ام روسای دانشگاه شهید بهشتی  تأکید داشتند این کار با مشورت و تبادل نظر با همکارانی که در یک مجموعه کار می‌کنند انجام شود.

دکتر رسولی ادامه داد: تعیین کمیته انتصابات متشکل از افراد باتجربه و پیشکسوت در سطح دانشگاه ابتکار عملی است که در دوره جدید ریاست دانشگاه شهید بهشتی به خواست ایشان انجام شد و مسئولیت اعضاء این کمیته این است که در انتصابات نقش مشورتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در شیوه فعلی انتصابات دانشگاه شهید بهشتی انعطاف‌پذیری وجود دارد و اصل کار کمیته انتصابات بر ارزیابی است که می‌تواند به شیوه‌های مختلف انجام شود. به طور معمول رئیس محترم دانشگاه یا کمیته انتصابات نماینده‌ای تعیین می‌کنند که با حضور در دانشکده و صحبت با همکاران و تبادل نظر با ایشان به نتیجه می‌رسد. البته این کار تبادل نظر است و به معنای رأی‌گیری نیست.

وی افزود: سه شاخص اصلی برای پیشنهاد اشخاص برای قبول مسئولیت که عبارت از جایگاه علمی مناسب در سطح دانشکده به طوری که شخص در حد متوسط علمی دانشکده و بیشتر باشد، تجربه اجرایی و مقبولیت در سطح دانشکده و دانشگاه است.

مشاور رئیس دانشگاه تأکید کرد: تصور بنده این است که روال انتصابات دانشگاه شهید بهشتی بسیار پیشرفته است و کاش الگوی آن در جا‌ی‌جای کشور و در سطح وزارت عتف پیاده شود. چرا که ما قائل به مشورت و تبادل نظر هستیم و با مشورت و تبادل نظر در سطح کشور می‌توان افرادی را در پست‌های مختلف به کار گرفت که سبب پیشرفت و ارتقاء شوند.

وی خاطرنشان کرد: خانم دکتر توکلی نیا سه دوره مدیریت دانشکده علوم زمین را با موفقیت به انجام رساندند و دلیل انتصاب سرپرست جدید، تعهد به مصوبه انتصابات و اصل چرخش مدیران در سطح دانشگاه است. برای معرفی سرپرست جدید دانشکده طی ۸ جلسه تبادل نظرهای متعدد با افراد پیشکسوت و صاحب‌نظر انجام شده و در نتیجه تصمیم بر این شد که آقای دکتر صادقی این مسئولیت را بر عهده گیرند.

 

ادامه‌دهنده مسیر اساتیـدم بودم

دکتر جمیله توکلی نیا، رئیس سابق دانشکده علوم زمین، با تقدیر از همیاری روسای سایر دانشکده‌ها و استادان و همکاران دانشکده علوم زمین تصریح کرد: بنده از زمان دانشجویی خود در دانشکده علوم زمین دینی را نسبت به دانشکده بر گردن خودم حس می‌کردم که سعی کردم از زمان به عهده گرفتن مسئولیت به عنوان مدیر گروه تا امروز که مسئولیت ریاست دانشکده را به اتمام رسانده‌ام آن را به دانشکده ادا کنم.

وی در توضیح برنامه‌های آموزشی انجام شده در دوره ریاست خود گفت:  تثبیت برنامه‌های آموزشی و طراحی چارت جدید دانشکده، بازنگری در تمام دوره‌ها و مقاطع تحصیلی، تغییر و اصلاح در نظام کدگذاری درسی، حذف نظام‌های آموزشی منسوخ، کاهش سنوات و ماندگاری دانشجویان از جمله برنامه‌های آموزشی دوره ریاست بنده در دانشکده بود.

وی افزود: پذیرش دانشجو در رشته‌های جدید از دیگر اقدامات بود که از جمله آن‌ها می‌توان به رشته‌های طبیعت‌گردی، مخاطرات محیطی، برنامه‌ریزی گردشگری، کانی و سنگ‌های معدنی در مقطع کارشناسی و جغرافیای سیاسی در مقطع دکترا اشاره کرد.

دکتر توکلی‌نیا خاطرنشان کرد: در دانشکده اقدامات متعددی در زمینه پژوهشی انجام شد که از جمله آن‌ها می‌توان به شکل‌گیری هسته پژوهشی مطالعات خلیج‌فارس و خاورمیانه و هسته گوهرشناسی، اخذ موافقت اصولی برای سه مرکز پژوهشی نفت و گاز، گوهرشناسی، مطالعات ناحیه‌ای آمایش، اخذ مجوز برای قطب گوهرشناسی، طرح‌های برون دانشگاهی شامل چهار طرح کلان روستایی و دو طرح در زمینه نفت و گاز اشاره کرد.

وی ادامه داد: برگزاری سالانه همایش‌ها از جمله برگزاری پنجمین کنگره جغرافی‌دانان، همایش بین‌المللی جهان اسلام، همایش انجمن زمین‌شناسی ایران و همایش‌های متعدد دیگر، افزایش تعداد مقالات و تألیف کتب، انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با پژوهشکده جمعیت‌شناسی، مرکز مطالعات شهر تهران، وزارت کشور و شرکت نفت، راه‌اندازی مرکز کارآفرینی و اشتغال در دانشکده، اختصاص فضا به مرکز نوآوری و رشد، حمایت و تقویت مجلات و کسب ۴ جایزه بنیاد ملی نخبگان از جمله فعالیت‌های دانشکده علوم زمین در ۸ سال گذشته هستند.

 

به دنبال افـزایش تنـوع در رشته‌ها هستیـم

در ادامه دکتر منیژه قهرودی، معاون آموزشی دانشکده علوم زمین تأکید کرد: مهم‌ترین وظیفه معاون آموزشی این است که بتواند سیاست‌های دانشگاه که از طرف هیات رئیسه دانشگاه و معاونت آموزشی، دفتر برنامه‌ریزی و خدمات آموزشی ابلاغ می‌شود در دانشکده اجرایی کند و تلاش ما در دانشکده علوم زمین این بوده که در سیاست‌های آموزشی پیش‌قدم باشیم.

وی افزود: ما در دانشکده علوم کاهش دانشجو داشتیم که بخشی از آن در راستای سیاست معاونت آموزشی دانشگاه بوده است. در این دانشکده به دنبال افزایش تنوع رشته‌ها هستیم به ‌طوری ‌که از سال ۹۴ تا کنون ۲۰ درصد بر تنوع رشته‌های علوم زمین افزوده شده و به سمت میان رشته‌ها و رشته‌هایی که در بازار اشتغال تقاضای بیشتری برای آن‌ها وجود دارد رفتیم.

دکتر فریبرز مسعودی، معاون پژوهشی با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های بین‌المللی دانشکده‌ها گفت: در سه دوره مدیریتی گذشته، در راستای ارتقاء فعالیت‌های بین‌المللی، علاوه بر همایش‌های ملی که سالانه در دانشکده برگزار می‌شد هر سال یک سمینار یا نشست با حضور سخنرانان خارجی داشتیم. گذشته از این حضور اعضاء هیات علمی دانشکده در مجامع بین‌المللی پررنگ است و شاهد مقالات مشترک زیادی از آنان هستیم.

وی افزود: برای توسعه کارهای بین‌رشته‌ای و بین گروهی سه مرکز در دانشکده ایجاد شد که همگی موفق عمل کرده‌اند. این دانشکده در نوآوری، اشتغال‌زایی و کارآفرینی پیشگام بوده و کارگروه و کمیته کارآفرینی و اشتغال و آئین‌نامه آن اینجا تدوین شده است. علاوه بر این مرکز اشتغال و کارآفرینی برای اولین بار در دانشکده علوم زمین ایجاد شد و شرکت‌های دانش‌بنیان برای اولین بار در این دانشکده فعالیت خود را آغاز کردند.

 

دکتر عباس صادقی، سرپرست جدید دانشکده علوم زمین گفت: دانشکده علوم زمین که تا کنون بیش از چهل سال از عمر آن می‌گذرد به همت تنی چند از بزرگان تأسیس شده و با تلاش و همکاری دلسوزانه افراد زیادی که بدون هیچ ادعا و چشمداشتی از خود مایه گذاشتند به رشد و تکامل خود ادامه داده است. قطعاً اگر این تلاش بی‌وقفه نبود امروز این دانشکده به این حد از توسعه نرسیده بود.

وی تأکید کرد: این دانشکده به واسطه دارا بودن رشته‌های کاربردی و در کنار آن‌ها وجود سه مرکز پژوهشی اکتشاف نفت و گاز، گوهرشناسی و مطالعات ناحیه‌ای و آمایش، دانشکده پر پتانسیلی به شمار می‌رود؛ اما این پتانسیل‌ها به‌رغم برداشتن گام‌های مؤثر هنوز صد در صد به فعلیت نرسیده و به زمان و کوشش مضاعف نیاز دارد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر با وضع قوانین دست و پاگیر از سوی وزارت عتف مواجه هستیم؛ به طوری که اگر پایان‌نامه دانشجویی که می‌خواهد با کمبود امکانات کار سخت انجام دهد مشکل داشته باشد و روند کارش طولانی شود، برای او سنوات در نظر گرفته می‌شود و به مشکل می‌خورد؛ در حالی‌که در گذشته انعطاف بیشتری در این زمینه وجود داشت.

دکتر صادقی خاطرنشان کرد: تکمیل و تنظیم هرم هیات علمی و نیروهای مراکز؛ توسعه کمی و کیفی مراکز پژوهشی به منظور جذب پروژه‌های کلان صنعتی، تعادل بین رشته‌های کارشناسی و رشته‌های تحصیلات تکمیلی و حرکت بیشتر به سوی تحصیلات تکمیلی، گسترش ارتباطات با مراکز برون دانشگاهی در راستای جذب امکانات برای همکاران و کار دانشجویان و ایجاد ظرفیت فعال در جذب دانشجویان پسادکترا و دانشجویان خارجی از جمله محورهایی هستند که به توجه و تلاش مضاعف نیاز دارند.

در بخش دیگری از این نشست برخی از اعضای هیأت علمی دانشکده علوم زمین با تقدیر از زحمات دکتر توکلی در مدت تصدی ریاست دانشکده، برای دکتر صادقی آرزوی توفیق نمودند و  نقطه نظرات خود را با اعضای هیأت رئیسه مطرح کردند.

 

افزودن نظرات